MAVİSEL YENER'İN GÜNCELLENMİŞ KİTAP LİSTESİ

DOLUNAY DEDEKTİFLERİ DİZİSİ
Dolunay Dedektifleri 6-Yarasa Yarışları (roman)
ÇILGINLAR SINIFI DİZİSİ
Çılgınlar Sınıfı KORSAN TAKIMI 9+
Çılgınlar Sınıfı  ÇILDIRAN KASABA 9+ 
Çılgınlar Sınıfı DİNOZOR TAKIMI 9+

 
"Mavi Masallar Dizisi" (İLK OKUMA 6+)

1-Uçan Goril
6-Masalcının Mektubu
2-Köpek Okulu7-Mavi Orman
3-Köpeğim Aşık Oldu 8-Dipsiz Göl
4-Tırtıl Teyze
5- Küçük Dedektif Ece  
9-Ödev Makinesi
10- Düş Sandığı

                          "PALYAÇO OKULU DİZİSİ"
              (EL YAZISI)- 5KİTAP (İLK OKUMA SERİSİ)
                                              ÖDEVİMİ KİM YAPAR?
                                                              UNUTTUM ÖĞRETMENİM
                                                             SINIFTA KARMAŞA
                                                              SINIFTAKİ ARSLAN
                                                              ÇANTADAKİ HAZİNE
  
  
                                TUDEM Yayınları 

Mavi Zamanlar /Ödüllü Roman  10+
Şiir Saldım Gökyüzüne(şiir) (Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği 'Yaratıcı Okuma Projesi’ kitabıdır) 9+
Kayıp Kitaplıktaki İskelet (roman- A.Akal ile ortak çalışma) 8+
                                                     Uçanbalık Yayınları

Öğretmen Neden Çıldırdı? (mizah öyküleri) 9+
Hayaletten Mektuplar (roman) 9+
Çılgın Köpek Dizisi (5 kitap-İLK OKUMA 6+)
 ŞİİR kitapları:
Mavi Ay
Kuş Uçtu Şiir Kaldı
Kar Sesi
Şiirimi Kedi Kaptı
Ay Kaç Yaşında?
Denizin Büyüsü

Kırmızı Şemsiye
Kaç Güneş Var
Balığım Şiir Yazdı (Mandolin Yay)
(A.Akal ile ortak şiir kitaplarıdır)

Önce Çocuklar Düşledi (roman- Türk Tarih Vakfı Yayını)
( Avrupa Birliği'ni Türk Çocuklarına tanıtma amacıyla
hazırlanan proje kapsamında yazılmıştır.Baskısı Tükenmiştir)
KEDİ TED'İN SERÜVENLERİ (Türk Eğitim Derneği Yayını) 8+
KİTAPLAR İÇİN SATIN ALMA LİNKLERİ:
Mavi Elma
https://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-elma/178400

Evinden Kaçan Masalhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/evinden-kacan-masal/178401

Elma Şekeri Ülkesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/elma-sekeri-ulkesi/386863

Vampir Öyküsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/vampir-oykusu-7-yas-/210598

Çikolata Zamanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cikolata-zamani/229026

Zeki’nin Zekâ’sı Kaçtıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zekinin-zekasi-kacti/225686

Üşengeçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/usengec/244301

Zaman Torbasıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zaman-torbasi/283445

Komik Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/komik-siirler/325327

Kızlar Sünnet Olur Mu?https://www.inkilap.com/mavisel-yener/kizlar-sunnet-olur-mu-/166745

Şaşkın Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/saskin-siirler/355042

Dinozorla Kahvaltıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dinozorla-kahvalti/310831

Sihirli Masallarhttps://www.inkilap.com/derleme/sihirli-masallar/314751

Mustafa Kemal’in Kayıp Seslerinin İzindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mustafa-kemalin-kayip-seslerinin-izinde/281693

Sırsayarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/sirsayar/306111

Derin Yırtmaçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/derin-yirtmac/161429

Gitme Dönmezsinhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/gitme-donmezsin/351267

Dolunay Dedektifleri - İz Peşindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---iz-pesinde/272049

Dolunay Dedektifleri – Dehşet Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---dehset-mektuplar/282173

Dolunay Dedektifleri – Mumya Dükkânıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---mumya-dukkani/302478

Dolunay Dedektifleri – Korkunç Satrançhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri----korkunc-satranc/320072

Dolunay Dedektifleri – Ölüler Ormanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---oluler-ormani/342147

Dolunay Dedektifleri – Yarasa Yarışlarıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---yarasa-yarislari/410739

Çılgınlar Sınıfı  - Korsan Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-korsan-takimi/376404

Çılgınlar Sınıfı – Çıldıran Kasabahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-cildiran-kasaba/376402

Çılgınlar Sınıfı – Dinozor Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi---dinozor-takimi/410740

Mavi Masallar Dizisi – Uçan Gorilhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ucan-goril/351694

Köpek Okuluhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopek-okulu/351696

Köpeğim Aşık Olduhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopegim-asik-oldu/351697

Tırtıl Teyzehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/tirtil-teyze/351698

Küçük Dedektif Ece (Dedektif Birce???)https://www.inkilap.com/mavisel-yener/dedektif-birce/351706

Masalcının Mektubuhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/masalcinin-mektubu/351700

Mavi Ormanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-orman/351701

Dipsiz Gölhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dipsiz-gol/351702

Ödev Makinesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/odev-makinesi/351704

Düş Sandığıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dus-sandigi/351699

Ödevimi Kim Yaparhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---odevimi-kim-yapar-/426113

Unuttum Öğretmenimhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---unuttum-ogretmenim/426114

Sınıfta Karmaşahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---sinifta-karmasa/426116

Sınıftaki Aslanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---siniftaki-aslan/426117

Çantadaki Hazinehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---cantadaki-hazine/426118

Mavi Zamanlarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-zamanlar/188131

Şiir Saldım Gökyüzünehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siir-saldim-gokyuzune/358519

Kayıp Kitaplıktaki İskelethttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kayip-kitapliktaki-iskelet/351067

Öğretmen Neden Çıldırdıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ogretmen-neden-cildirdi/309882

Hayaletten Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/hayaletten-mektuplar/321259

Mavi Ayhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/mavi-ay/144361

Kuş Uçtu Şiir Kaldıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kus-uctu-siir-kaldi/287134

Kar Sesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kar-sesi/287142

Şiirimi Kedi Kaptıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siirimi-kedi-kapti/287138

Ay Kaç Yaşındahttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/ay-kac-yasinda-/287137

Denizin Büyüsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/denizin-buyusu/287145

Kırmızı Şemsiyehttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kirmizi-semsiye/277465

Kaç Güneş Varhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kac-gunes-var/349245

Kitaplarınız için satınalma linklerini aşağıdaki gibi değiştirebilirsek sevinirim.

Mavi Elmahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-elma/178400

Evinden Kaçan Masalhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/evinden-kacan-masal/178401

Elma Şekeri Ülkesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/elma-sekeri-ulkesi/386863

Vampir Öyküsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/vampir-oykusu-7-yas-/210598

Çikolata Zamanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cikolata-zamani/229026

Zeki’nin Zekâ’sı Kaçtıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zekinin-zekasi-kacti/225686

Üşengeçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/usengec/244301

Zaman Torbasıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zaman-torbasi/283445

Komik Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/komik-siirler/325327

Kızlar Sünnet Olur Mu?https://www.inkilap.com/mavisel-yener/kizlar-sunnet-olur-mu-/166745

Şaşkın Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/saskin-siirler/355042

Dinozorla Kahvaltıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dinozorla-kahvalti/310831

Sihirli Masallarhttps://www.inkilap.com/derleme/sihirli-masallar/314751

Mustafa Kemal’in Kayıp Seslerinin İzindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mustafa-kemalin-kayip-seslerinin-izinde/281693

Sırsayarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/sirsayar/306111

Derin Yırtmaçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/derin-yirtmac/161429

Gitme Dönmezsinhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/gitme-donmezsin/351267

Dolunay Dedektifleri - İz Peşindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---iz-pesinde/272049

Dolunay Dedektifleri – Dehşet Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---dehset-mektuplar/282173

Dolunay Dedektifleri – Mumya Dükkânıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---mumya-dukkani/302478

Dolunay Dedektifleri – Korkunç Satrançhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri----korkunc-satranc/320072

Dolunay Dedektifleri – Ölüler Ormanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---oluler-ormani/342147

Dolunay Dedektifleri – Yarasa Yarışlarıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---yarasa-yarislari/410739

Çılgınlar Sınıfı  - Korsan Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-korsan-takimi/376404

Çılgınlar Sınıfı – Çıldıran Kasabahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-cildiran-kasaba/376402

Çılgınlar Sınıfı – Dinozor Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi---dinozor-takimi/410740

Mavi Masallar Dizisi – Uçan Gorilhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ucan-goril/351694

Köpek Okuluhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopek-okulu/351696

Köpeğim Aşık Olduhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopegim-asik-oldu/351697

Tırtıl Teyzehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/tirtil-teyze/351698

Küçük Dedektif Ece (Dedektif Birce???)https://www.inkilap.com/mavisel-yener/dedektif-birce/351706

Masalcının Mektubuhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/masalcinin-mektubu/351700

Mavi Ormanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-orman/351701

Dipsiz Gölhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dipsiz-gol/351702

Ödev Makinesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/odev-makinesi/351704

Düş Sandığıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dus-sandigi/351699

Ödevimi Kim Yaparhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---odevimi-kim-yapar-/426113

Unuttum Öğretmenimhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---unuttum-ogretmenim/426114

Sınıfta Karmaşahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---sinifta-karmasa/426116

Sınıftaki Aslanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---siniftaki-aslan/426117

Çantadaki Hazinehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---cantadaki-hazine/426118

Mavi Zamanlarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-zamanlar/188131

Şiir Saldım Gökyüzünehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siir-saldim-gokyuzune/358519

Kayıp Kitaplıktaki İskelethttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kayip-kitapliktaki-iskelet/351067

Öğretmen Neden Çıldırdıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ogretmen-neden-cildirdi/309882

Hayaletten Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/hayaletten-mektuplar/321259

Mavi Ayhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/mavi-ay/144361

Kuş Uçtu Şiir Kaldıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kus-uctu-siir-kaldi/287134

Kar Sesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kar-sesi/287142

Şiirimi Kedi Kaptıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siirimi-kedi-kapti/287138

Ay Kaç Yaşındahttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/ay-kac-yasinda-/287137

Denizin Büyüsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/denizin-buyusu/287145

Kırmızı Şemsiyehttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kirmizi-semsiye/277465

Kaç Güneş Varhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kac-gunes-var/349245

Kitaplarınız için satınalma linklerini aşağıdaki gibi değiştirebilirsek sevinirim.

Mavi Elmahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-elma/178400

Evinden Kaçan Masalhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/evinden-kacan-masal/178401

Elma Şekeri Ülkesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/elma-sekeri-ulkesi/386863

Vampir Öyküsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/vampir-oykusu-7-yas-/210598

Çikolata Zamanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cikolata-zamani/229026

Zeki’nin Zekâ’sı Kaçtıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zekinin-zekasi-kacti/225686

Üşengeçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/usengec/244301

Zaman Torbasıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zaman-torbasi/283445

Komik Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/komik-siirler/325327

Kızlar Sünnet Olur Mu?https://www.inkilap.com/mavisel-yener/kizlar-sunnet-olur-mu-/166745

Şaşkın Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/saskin-siirler/355042

Dinozorla Kahvaltıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dinozorla-kahvalti/310831

Sihirli Masallarhttps://www.inkilap.com/derleme/sihirli-masallar/314751

Mustafa Kemal’in Kayıp Seslerinin İzindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mustafa-kemalin-kayip-seslerinin-izinde/281693

Sırsayarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/sirsayar/306111

Derin Yırtmaçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/derin-yirtmac/161429

Gitme Dönmezsinhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/gitme-donmezsin/351267

Dolunay Dedektifleri - İz Peşindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---iz-pesinde/272049

Dolunay Dedektifleri – Dehşet Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---dehset-mektuplar/282173

Dolunay Dedektifleri – Mumya Dükkânıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---mumya-dukkani/302478

Dolunay Dedektifleri – Korkunç Satrançhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri----korkunc-satranc/320072

Dolunay Dedektifleri – Ölüler Ormanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---oluler-ormani/342147

Dolunay Dedektifleri – Yarasa Yarışlarıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---yarasa-yarislari/410739

Çılgınlar Sınıfı  - Korsan Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-korsan-takimi/376404

Çılgınlar Sınıfı – Çıldıran Kasabahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-cildiran-kasaba/376402

Çılgınlar Sınıfı – Dinozor Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi---dinozor-takimi/410740

Mavi Masallar Dizisi – Uçan Gorilhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ucan-goril/351694

Köpek Okuluhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopek-okulu/351696

Köpeğim Aşık Olduhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopegim-asik-oldu/351697

Tırtıl Teyzehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/tirtil-teyze/351698

Küçük Dedektif Ece (Dedektif Birce???)https://www.inkilap.com/mavisel-yener/dedektif-birce/351706

Masalcının Mektubuhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/masalcinin-mektubu/351700

Mavi Ormanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-orman/351701

Dipsiz Gölhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dipsiz-gol/351702

Ödev Makinesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/odev-makinesi/351704

Düş Sandığıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dus-sandigi/351699

Ödevimi Kim Yaparhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---odevimi-kim-yapar-/426113

Unuttum Öğretmenimhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---unuttum-ogretmenim/426114

Sınıfta Karmaşahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---sinifta-karmasa/426116

Sınıftaki Aslanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---siniftaki-aslan/426117

Çantadaki Hazinehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---cantadaki-hazine/426118

Mavi Zamanlarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-zamanlar/188131

Şiir Saldım Gökyüzünehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siir-saldim-gokyuzune/358519

Kayıp Kitaplıktaki İskelethttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kayip-kitapliktaki-iskelet/351067

Öğretmen Neden Çıldırdıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ogretmen-neden-cildirdi/309882

Hayaletten Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/hayaletten-mektuplar/321259

Mavi Ayhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/mavi-ay/144361

Kuş Uçtu Şiir Kaldıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kus-uctu-siir-kaldi/287134

Kar Sesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kar-sesi/287142

Şiirimi Kedi Kaptıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siirimi-kedi-kapti/287138

Ay Kaç Yaşındahttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/ay-kac-yasinda-/287137

Denizin Büyüsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/denizin-buyusu/287145

Kırmızı Şemsiyehttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kirmizi-semsiye/277465

Kaç Güneş Varhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kac-gunes-var/349245

Kitaplarınız için satınalma linklerini aşağıdaki gibi değiştirebilirsek sevinirim.

Mavi Elmahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-elma/178400

Evinden Kaçan Masalhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/evinden-kacan-masal/178401

Elma Şekeri Ülkesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/elma-sekeri-ulkesi/386863

Vampir Öyküsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/vampir-oykusu-7-yas-/210598

Çikolata Zamanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cikolata-zamani/229026

Zeki’nin Zekâ’sı Kaçtıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zekinin-zekasi-kacti/225686

Üşengeçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/usengec/244301

Zaman Torbasıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/zaman-torbasi/283445

Komik Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/komik-siirler/325327

Kızlar Sünnet Olur Mu?https://www.inkilap.com/mavisel-yener/kizlar-sunnet-olur-mu-/166745

Şaşkın Şiirlerhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/saskin-siirler/355042

Dinozorla Kahvaltıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dinozorla-kahvalti/310831

Sihirli Masallarhttps://www.inkilap.com/derleme/sihirli-masallar/314751

Mustafa Kemal’in Kayıp Seslerinin İzindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mustafa-kemalin-kayip-seslerinin-izinde/281693

Sırsayarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/sirsayar/306111

Derin Yırtmaçhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/derin-yirtmac/161429

Gitme Dönmezsinhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/gitme-donmezsin/351267

Dolunay Dedektifleri - İz Peşindehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---iz-pesinde/272049

Dolunay Dedektifleri – Dehşet Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---dehset-mektuplar/282173

Dolunay Dedektifleri – Mumya Dükkânıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---mumya-dukkani/302478

Dolunay Dedektifleri – Korkunç Satrançhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri----korkunc-satranc/320072

Dolunay Dedektifleri – Ölüler Ormanıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---oluler-ormani/342147

Dolunay Dedektifleri – Yarasa Yarışlarıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dolunay-dedektifleri---yarasa-yarislari/410739

Çılgınlar Sınıfı  - Korsan Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-korsan-takimi/376404

Çılgınlar Sınıfı – Çıldıran Kasabahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi-cildiran-kasaba/376402

Çılgınlar Sınıfı – Dinozor Takımıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/cilginlar-sinifi---dinozor-takimi/410740

Mavi Masallar Dizisi – Uçan Gorilhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ucan-goril/351694

Köpek Okuluhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopek-okulu/351696

Köpeğim Aşık Olduhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kopegim-asik-oldu/351697

Tırtıl Teyzehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/tirtil-teyze/351698

Küçük Dedektif Ece (Dedektif Birce???)https://www.inkilap.com/mavisel-yener/dedektif-birce/351706

Masalcının Mektubuhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/masalcinin-mektubu/351700

Mavi Ormanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-orman/351701

Dipsiz Gölhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dipsiz-gol/351702

Ödev Makinesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/odev-makinesi/351704

Düş Sandığıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/dus-sandigi/351699

Ödevimi Kim Yaparhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---odevimi-kim-yapar-/426113

Unuttum Öğretmenimhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---unuttum-ogretmenim/426114

Sınıfta Karmaşahttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---sinifta-karmasa/426116

Sınıftaki Aslanhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---siniftaki-aslan/426117

Çantadaki Hazinehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/palyaco-okulu---cantadaki-hazine/426118

Mavi Zamanlarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/mavi-zamanlar/188131

Şiir Saldım Gökyüzünehttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siir-saldim-gokyuzune/358519

Kayıp Kitaplıktaki İskelethttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kayip-kitapliktaki-iskelet/351067

Öğretmen Neden Çıldırdıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/ogretmen-neden-cildirdi/309882

Hayaletten Mektuplarhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/hayaletten-mektuplar/321259

Mavi Ayhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/mavi-ay/144361

Kuş Uçtu Şiir Kaldıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/kus-uctu-siir-kaldi/287134

Kar Sesihttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kar-sesi/287142

Şiirimi Kedi Kaptıhttps://www.inkilap.com/mavisel-yener/siirimi-kedi-kapti/287138

Ay Kaç Yaşındahttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/ay-kac-yasinda-/287137

Denizin Büyüsühttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/denizin-buyusu/287145

Kırmızı Şemsiyehttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kirmizi-semsiye/277465

Kaç Güneş Varhttps://www.inkilap.com/mavisel-yeneraytul-akal/kac-gunes-var/349245






       

      TARİHİN GİZEMİNDE DÜŞLER VE YAŞAMDA FARKLI BOYUTLAR

                                                          Bahri Karaduman

     "Tanrı her şeyi doğru yaratmıştır. Tüm eğrilikler insanda.” demiş Katalan mimar Gaudi. Doğruluklar, bilinmeyende, çok uzaklarda; tüm eğriler içimizde, yanı başımızda mı? Mavisel Yener, Dolunay Dedektifleri dizisinin “Dehşet Mektuplar”ında* okuru roman kahramanlarıyla değişik kentlere götürürken çocuk gözüyle içimize ışık tutuyor ve bir bakıma aynı soruyu soruyor? Neden doğrular uzaklarda? Yaşam, eğrilikleri düzelme çabası mı yoksa?

     Romanda yolumuz düşsel değil gerçek kentlerden geçiyor. Barselona’da eğriselliklerin ayrıntı ustası Gaudi’yi tanımadan önce Türkiye’de İzmir’deyiz.

     Sararmış sayfaların arasına gizlenmiş kâğıtları gördüğünde, geri verip vermeme konusunda kararsız kalmış, uzun bir iç hesaplaşma yaşamış, sonunda kitapçıya sormaya karar vermişti. Bu kalın kâğıtların kitabın arasında durduğunu söyleyerek onları uzatmıştı adama. Adam şöyle bir bakıp “Önemsiz şeyler onlar, sende kalabilir” demişti. Birce kitapların parasını çabucak ödeyip karanlık, küf kokan o dükkândan garip bir korkuyla uzaklaşmıştı. Sanki biri onu izliyormuş duygusuna kapılmış, uzaklaşana dek sık sık arkasına bakmıştı.

     Eve ulaştığında ilk işi rutubet yüzünden sararmış kalın kâğıtlara bakmak olmuştu. Ama o da ne? Ortada yazı filan yoktu, üstlerinde yüzlerce kabarık nokta vardı.

     Bu gizemli kâğıtlar Birce ve kardeşi Ece için merak konusudur. Merakı yenmenin yolu merak etmemek, anlayışına karşın onlar “Merak etmek iyidir. Bilim adamları merak etmeselerdi onca buluş nasıl yapılırdı.” anlayışını benimsemişlerdir. Rastlantıya inanmazlar. Her olayın bir nedeni vardır ve bu gizemli kâğıtlarla karşılaşmalarının nedenini bulmak için de çaba göstermeleri gerektiğini düşünürler.

     Birce’nin teyzekızı Bilgecan, şirin bir kıyı ilçesi Kaş’ta yaşamaktadır ve okulunda bilim şenliği düzenlenmesi için büyük bir uğraş vermektedir. Bu izlekte yazar Mavisel Yener’in iletisi eğitim-öğretim adına önemlidir: Küçük bir ilçede de olsa tüm olanaksızlıklara karşın çalışkan öğrenciler, idealist öğretmenlerin yönlendirmeleriyle pek çok başarıya imza atabilirler. Yeter ki eğitimciler, çocuklara yaratıcı düşünmeyi aşılamalı ve onların yaratıcı düşüncelerine destek olmalıdırlar. Sorunlara birlikte çözüm üretilmeli ve hepsinden önemlisi hata yapmaktan korkmayan, özgüveni gelişmiş bireylerin yetişmesi için gayret gösterilmelidir.

     Kitaplardan, dergilerden, kurumlardan bilgi toplamaya başlamışlardı. Yalnız fen bilgisi öğretmeni değil, neredeyse okuldaki her öğretmen kendi konusu ile ilgili bilgiler aktarıyor, kaynaklar getiriyordu. Aslında öğretmen ve öğrenciler pek çok konuyu hep birlikte öğrenmeye başlamışlardı.

     Çocuklar, buluşlarını nasıl gerçekleştirebilecekleri konusunda ön tahminlerde bulunuyorlardı. Fakat varsayımlarını geliştirecek bilgilere ulaşma konusunda zorluklar yaşamaya başlamışlardı. İnternet kullanmayı bilmeyenler, bilen arkadaşlarının nazını çekmek zorundaydılar. Başar, icat ettiği ısıtıcılı yeleği dağcıların yıllardır kullandığını, internetteki bir sayfadan öğrenince şaşırmıştı. Oysa ansiklopedilerde böyle bir bilgi yoktu, yazılanlar yetersizdi.

     Çalışmaya katılan çocukların hepsi, insanoğlunun ürettiği bilgilerin hızla eskidiğini anlamışlardı.    

     Bu anlayışla yeni tasarımlar, gurup çalışmaları, varsayımlar, hayal güçlerinin genişliği öğrencilere bilimin penceresini açar ve raporlar tamamlanır. Çok uğraşılmış, emek harcanmıştır ve bu bilgiler paylaşılmaya hazırdır. Sonuç büyük bir başarıdır. Bilgecan ve Ada, deprem önleme buluşuyla birinci olurlar ve Yaratıcı Düşünce Tasarım Yarışması’na katılma hakkını elde ederler.

     Okurun bir sonraki durağı Bergama’nın Tırmanlar köyüdür. Ece, dönem ödevi olarak yerel tarih çalışması yapmak zorundadır. Öğretmeninin “Yakın tarihin tanıkları her gün birer birer yok oluyor. Oysa geçmişin uzak noktalarına onların kanıtlarıyla ulaşabiliriz.” sözünden etkilenmiş soyağacı yapabilmek için ninesinin köyüne gelmiştir. Amacı yerel tarih çalışmasıyla aile tarihini incelemektir. Köy, Allianoi antik kentinin yakınındadır. Ece, buranın milattan önce ikinci yüzyılda yapıldığını, dünyadaki altı antik sağlık merkezinden biri olduğunu öğrenir. Ne acıdır ki önlem alınmazsa Yortanlı barajının suları altında kalacaktır. Kazı alanına gidilir. Arkeologlar burada büyük bir kentin olduğu inancındadırlar ve dört yıldır yaptıkları kazılarla bizlere miras bırakılan bu yerleri kurtarmaya çalışmaktadırlar. Baraja rağmen Allianoi kurtarılabilir, ufak bir proje değişikliğiyle bu alanı korumaya almak, suların yönünü değiştirmek olasıdır. Dünya mirasına saygısızlık yapılmamalıdır. Ece, okul olarak bu haksızlığın önüne geçme isteklerini anlatır,  hazırladığı Allianoi’yi koruma projesi ile birinci olur ve bilim kampına katılma hakkını kazanır. Dolunay Dedektifleri artık bir aradadır.

     Kaş’tan İzmir’deki bilim kampına gelen konuklar; Bilgecan, Ada, Jutta ve Veli öğretmendi. Kamp, deniz seviyesinden yüksekte, bahçesinde güvercinlerin uçuştuğu, mandalina ağaçları arasında iki katlı bir okulda yapılacaktı.

     İtalya, Almanya, Fransa, Avusturya, Portekiz, Belçika, İngiltere, İsveç ve İspanya’dan gelen çocuklar, öğretmenleri, Türkiye’den katılacaklardan bir gün önce gelmişti. Hep birlikte okulun yatakhanesinde kalacak, bir hafta boyunca buluşlarını sergileyeceklerdi. Her öğrenci Avrupa’nın farklı köşesinden, ayrı bir renk getirmişti kampa.

     Kampta buluşlar sergilenir, deneysel gösteriler yapılır. Bilgiler paylaşılır. İzmir ve Efes antik kenti gezilir. Kısa sürede herkes birbirine alışır. Birce’nin bulduğu kâğıtları kamptaki görmeyen Portekizli çocuk Gago’ya okutmaya karar verirler. Gago kâğıtların üzerinde parmaklarını gezdirir. Bunların 1941 yılında yazılmış Almanca mektuplar olduğunu, söyler. Almancası yetersizdir ama Jutta bu konuda yardımcı olacaktır. Uluslararası bilim fuarı başkanı herkesi sevindiren bir haber verir. Okulların girişimi sonuç vermiştir; Socrates programına göre dil öğrenmeleri için tüm öğrenciler Avrupa’da bir okula gönderileceklerdir.

     “Socrates bir Yunan filozofudur çocuklar. Yaşamın tartışılmasını, sorgulanmasını önerir. Eğitim programımızın amacı da bu olduğu için adını Socrates koymuşlar.

     Siz geleceğin yöneticilerisiniz. Bu nedenle başka ülkelerin de tarihini, kültürünü, doğal güzelliklerini, eğitim sistemini öğrenmeniz gerek. Gezilerinize başlarken öncelikle kendi tarihinizi, kültürünüzü iyi öğrenmenizi, bildiklerinizi gittiğiniz ülkelerdeki çocuklara aktarmanızı öneririm. Böylece projemiz amacına ulaşmış olacaktır…”

     Bilim kampındaki eğitim, ören yerlere yapılan geziler, yakınlaşma öğrencileri mutlu eder. Gago herkesi etkilemiştir. Arkadaşlarına Breyl alfabesinin icadının öyküsünü, günümüzde görmeyenlerin okuyabileceği on binlerce kitabın; kabartma yazı sistemiyle yazılmış dergilerin, gazetelerin, bu konuda gelişmiş kütüphanelerin olduğunu anlatır.

     Sonraki durak Barselona’daki okuldur. Okulun olanakları üst düzeydedir. Türkiye’deki bilim kampına katılan tüm öğrenciler orada birliktedirler. Bu kent, çocuklara bir masal kenti olarak görünür. Doğa, tarih ve sanat Barselona’da içiçedir.

     Yeni bir kente, farklı bir ülkeye gelmek, yeni bir insanı tanımak gibiydi. Barselona’nın ışıltılı denizi, bulvarları, dükkânları büyüleyivermişti hepsini. Hep gülümseyerek bakan bir insana benziyordu bu kent. Ama üç ay süre yetecek miydi burayı tanımaya. Yoksa, bir kenti tanımak, bir insanı tanımaktan daha mı zordu?

     Gago, Jutta, Ada ve Bilgecan, mektupların içeriğini öğrenirler. Ne var ki bilgiler pek çok bilinmezi içermektedir. Öğrendikleri tek gerçek, bir bilim adamının bu mektupları Türkiye’ye göndermiş olduğudur. Bu bilim adamının adresi, çocukları Gaudi evlerine götürür ve gizem, iniş ve çıkışlarla yavaş yavaş; ama büyük heyecanlarla çözüme doğru yol alır.

     Mavisel Yener’in Dehşet Mektuplar’ı yazarken romanının “serim” bölümünde Kaş’ı, “düğüm” bölümünde Allianoi’yi, “çözüm” bölümünde de ağırlıklı olarak Barselona’yı mekân olarak düşünmesi bence bilinçli bir seçim. Romanın iletisini değerlendirince bunu daha iyi algılamak olası. Kaş, doğallığı, dinginliği; Allianoi yaşam mücadelesindeki büyük tehlikeleri, Gaudi’nin Barselona’sı ise her türlü zorluğa karşın kendi estetiğini oluşturma başarısını simgeliyor. Teknoloji, makinalaşmayı; mimari ise görsellik ve yaratıcılığı öne çıkarıyor. Günümüzde teknolojinin ön planda tutulması, aslında insanı robotlaşmaya götüren büyük tehlike. Oysa doğadan uzaklaşan insanın mutlu olması söz konusu değil. “Atölyemin hemen dışındaki ağaç, benim akıl hocam.” diyecek denli doğa aşığı bir usta Gaudi. Bitki ve hayvanların doğal biçimleri, onun en önemli esin kaynağı. Gün ışığı ise vazgeçilmezi. Mavisel Yener’in satır aralarına gizlediği gerçek bu, Gaudi gerçeği.

     Uçakları havalandığında evi ne denli özlemiş olduklarını ayrımsadılar. Birbirleriyle hiç konuşmuyorlardı, hepsi de düşüncelere dalmışlardı.

     Bilgecan üç ayda İngilizce öğrenmiş olması bir yana, böyle bir serüven yaşamış olduklarına hâlâ inanmıyordu.

     Jutta, Gago’yu düşünüyordu. Onunla arkadaşlığını devam ettirecekti. Efsanevi bir dağ olduğuna inandığı Spil Dağı ile ilgili araştırmalar yapması için ona yardım etmeye söz vermişti.

     Ada öylesine yorgundu ki, hemen uyuyakalmıştı.

     Ece, Allianoi projesiyle ilgili önemli bir adım atılmasına yol açtığı için mutluydu. Uçak süzülüp giderken o Allianoi’nin sular altında kalmaktan kurtarıldığını, yüz binlerce turistin orayı ziyaret ettiğini düşünüyordu. Allianoi kentinin kapısında kocaman bir yazı olduğunu hayal etti, oraya gidenler bu yazıyı okumadan girmiyorlardı içeri:

     “Gerçekler, düşlerimizden kopardığımız bölümlerdir. Bu kenti önce çocuklar düşledi…”

     Çocuk düşlerinin gerçekleşeceği bir dünyada yaşamak… Bu da büyüklerin en büyük düşü. Hiç gerçekleşmeyeceğini bilseler bile…
 

*Dolunay Dedektifleri – Dehşet Mektuplar/ Mavisel Yener/ Bilgi Yayınevi/ 165 s.

 

Gitme Dönmezsin…

SELÇUK OĞUZ

 

Ezgili söylem kitabın adında bile görülebilir; Gitme Dönmezsin…(*) Konularının ağırlığından; ölüm, ayrılık, yoksulluk, hüzün... insanın içine işleyen yeğinliği azaltmak için mi ezgili bir söylem kullanmış yazar Mavisel Yener yoksa öykülerin yapısı mı ezgisel söylemde yazmaya zorlamış yazarı?.. Şu var ki ezgisel söyleme kapılan okur, öykülerin içine dalmaktan, yer yer öykü kahramanı olmaktan kendisini kurtaramıyor. Belki de herkesin bir ‘gitme dönmezsin’ öyküsü olduğundan, herkesin “Gitme Dönmezsin... öykülerinde, kendi öykülerini bulduğundan ezgisel söylemin etkisine kapılıyor. Yazarın, kitabı, “Sevdiği giden herkese...” armağan etmesi de bu düşüncemizi doğruluyor.

Gitme Dönmezsin... kitabının on dört öyküsü de aynı temayı işliyor; özü ayrılık olan, acıyla yoğrulan bir kopuşun öyküsünü. Ancak iki öykü GİTME DÖNMEZSİN–10 KAVARA ve GİTME DÖNMEZSİN–11 YETKE ayrımsallık gösterir.

KAVARA'da öykü kişisi Kemeraltı çarşısı, YETKE‘de ise bir kedidir. Bu iki öykünün söylemi de öteki on iki öyküden değişik. GİTMEYİN DÖNMEZSİNİZ diye seslenecektir Kemeraltı arkanızdan. YETKE’de ise sevgilerini tüketen karıkocanın tek paylaşamadıkları kedi GİDERSEM DÖNMEM, diyecektir geride bıraktığı çifte... Geri kalan on iki öykünün söylemi GİTME DÖNMEZSİN bildirimiyle biter.

Öykülerin genel yapısından özele inersek; Gitme Dönmezsin-1 Kale Apartmanı bir 12 Eylül öyküsü, bir çocuğun gözünden anlatılır. Belki de bu yüzden yaşanan acımasız kıyımı bile insancıl kılmış yazar öykünün sonunda:

“Birisi bahçe duvarına tebeşirle yazmıştı: GİTME DÖNMEZSİN!” sözünü okuduğumuzda 12 Eylül’ün toplumsal belleğimizde açtığı yaranın acısını içimizde duyumsatır; “Birbirine karışan seslerini anımsıyorum ama... Yüzleri yok!” (s.15) diyecek, bitirirken.

GİTME DÖNMEZSİN-2-3-4-5 yani Grizu, Ocakçı Gözleri, Livera, Arın; adlarından da anlaşılabileceği gibi madenci öyküleri. Gitme dönmezsin ezgisel söylemin bu öykülerle daha bir örtüştüğü, anlamı pekiştirdiği görülür; okumalarımıza eşlik eden ezgi ise Ederlezi.

Bu dört öykü, madenci öyküleri oluşlarıyla da birbiriyle bağlantılıdır. Ancak on dört öykünün KAVARA ve YETKE de içinde, kimi ayrılıkların dönüşü olmadığının imgeleminden devinimle de bağlantılı olduğu söylenebilir. Bu bağlamda yazar, on dört GİTME DÖNMEZSİN öyküsünün birbiriyle bağlantılı olduğunu, bu yönüyle de bir ırmak öykü özelliği taşıdığını düşündürüyor.

Madenci öyküleri arasında konu, anlatım, ezgi yönünden daha güçlü bir bağ bulunması doğaldır. Yazar sanki dört öyküyü, onlara özel bir ezgili söylem vermek için kaleme almış. Grizu "Saat yirmi bir sularında Çingeneler Zamanı albümünden, “Ederlezi”yi dinliyordu.” (s.16) sözleriyle başlar. Arın’da "Yine Ederlezi çalıyordu radyoda..." sözleri öykü sonuna kadar devam edecektir. Kömürün karasına Ederlezi’nin sarısı eklenir. Doğrudan kömür madeninde geçen öyküler olmamakla birlikte yazar bize madende yaşamın acısını öylesine güçlü duyurur ki soluksuz okuduğumuz öykülerden Ocakçı Gözleri’nin Abdullah Baştürk İşçi Öyküleri Yarışması’nda birincilik ödülünü (2005) alması boşuna değildir.

Güçlü öykülerdir bunlar. Yazarın konuyu ele alışındaki ustalığı, maden yaşamını derinlemesine yansıtması, dil ve anlatım zenginliği kadar toplumsal yaşamı da, değerleri köklü kavramasından gelen bir yetkinlikle aktarır okura. Şu sözlerdeki anlatımsa, “Ocaktaki kömür, madencilerden daha önemliydi! Onlar ölebilirdi ama kömürler yanmamalıydı!” (s.19) kimi yönlerden Nâzım Hikmet’in Kuvayi Milliye Destanındaki, “Soframızdaki yeri öküzümüzden sonra gelen bizim kadınlarımız...” dizelerini anımsatır.

Grizu ve Arın’da dış-iç bağıntısı olduğu gibi Ocakçı Gözleri ve Livera arasında da bir karşıt yaklaşımın söz konusu olduğu söylenebilir. Ocakçı Gözleri’nin kahramanı madenci hiç konuşmaz ya da onu kimse duymaz ama yazar bize o madencinin iç sesini duyurur:

“Bıldırcınlar ışığa, madenciler karanlığa uçar evlat... Oraya GİTME DÖNMEZSİN. Kimi ölüme ışık, kimi ölüme karanlık katık olur... Gökyüzünün nerde başladığını bıldırcın bilir, yeryüzünün nerde bittiğini madenci...” (s.29)

Livera’da ise öykü kahramanı madenci hiç susmaz! Ya da birinin konuşması ötekinin susması gibidir; madenci çığlığı, madenci yaşamı başkadır çünkü!

Sürgün, bir genç kızın, “Bir yudum suyla bile ağaç dolusu ürün veren bir zeytin o. Yeter ki sürgün filizlerini kırmasınlar...” diyeceksin sevdiğine (s.52) GİTME DÖNMEZSİN öyküsü.

Kadın öyküleri, madenci öyküleri kadar ağırlıkla yer tutuyor GİTME DÖNMEZSİN kitabında. Zeytin ve Zeytin doğrudan bir kadın öyküsü. Şiddet gören bir kadının öyküsü. Uğradığı şiddetle başkalaşıp zeytin tanesine dönüşen karayazılı bir kadın “bizim kadınlarımız”dan bir kadının öyküsü.

Bu anlamda El için de bir kadın öyküsü denilebilir.

İkili konuşma, ikili ilişkiler GİTME DÖNMEZSİN kitabının eşsiz düzeye çıkarılmış özelliklerinden. Kale Apartmanı bir çocuğun gözünden anlatılırken, başka her şey ikinci düzeyde kalır küçük çocuğun karşısında. Grizu’da benzer durumu Metin yaşayacak, Ocakçı Gözleri kömür karası sessizliğe gömülen madenci Ali ve doktor Aslan arasındaki ilişki, Livera’da kameranın karşısında bir madenci olarak çıkacaktır. Arın, aynı zamanda birbirine yabancılaşmış olan Nedim ve Gül’ün öyküsüdür. Sürgün’de genç bir kız ve falcı, Zeytin ve Zeytin, zeytin kadın, dış dünya, Aristo Osman içselleştirilmiş dış dünyanın imgeleminde yarattığı Rozinante'sini arayan bir Don Kişot...

El’de iyileştirdiği hastasının elini taşa yansıtan hekimin yaşadıklarında toplumsal yaşamın yansısını bir başka ikili ilişkideki anlatımını buluruz.

Kavara, Gitme Dönmezsin... öykülerinde insan ilişkilerinin acımasızlığını, yalnızlığını derinlemesine işlemesi bakımından güzel bir örnek sunuyor:

Küçük kız tokadın acısını paylaşmak istercesine bakıyordu onun gözlerinin içine. Sanki Kemeraltı’nın yüreğinde, kalabalık içindeki yalnızlıkta buluşup sığınmışlardı birbirlerine. Bu yalnızlık ikisinin ortaklığıydı.” (s.81)

GİTME DÖNMEZSİN 12-13 iki ayrı durumdan yansıyan ortak acıyı anlatır. Elya, yabancılığın kendi yurdundan ayrılmak olmadığını, bazen geri dönüşün de bir ayrılık olabileceğini gösterirken Arap Araba Benzer’de bakışım tek tümceyle vurgulanır:

Memleketlerinde kimse dememiş mi bunlara GİTME DÖNMEZSİN diye!” (s.95)

Mazara Mazara Gambeta her gün bir benzerinin yaşandığı, değişmeyen sonucu hastaneye düşenin: GİTME DÖNMEZSİN... hastane günlüğü öyküsü.

Kırk ister bir son söz diyelim, ister bir dilek, kitaptan ayrı gibi de durur ama tam da yaşamın içindedir. Şiirsel bir sesleniştir aynı zamanda:

 

KIRK

 

On dört ayrı dilde seslenmiş yetmemiş, sağ yanına adını yeni öğrendiği rak şarkıcısını, soluna görmeyen adamı almış yazar...

Var güçlerince

Söylüyorlar şarkıyı:

G İ T M E   D Ö N M E Z S İ N

Bir şeyi kırk kere söylersen olurmuş. (s.104)

 

“Sevdiği giden herkese...” armağan ederken yazar, ayrılık acını da paylaşmak istemiştir sanki... Değil mi ki herkesin bir 'gitme dönmezsin...' öyküsü vardır, sevdiği giden herkesin de acısı ortak olacaktır...

 

 

_________________________

(*) GİTME DÖNMEZSİN Mavisel Yener. Bilgi Yayınevi, Birinci Baskı: Mart 2011

Masallarda Buluyorum Özgürlüğü- Melisa Ceren Hasmaden- İyi Kitap-2011

Mavisel Yener; “Masallarda buluyorum ben özgürlüğü.”

 

Küçük okurlarına, kusurlarına rağmen dünyanın güzelliğini, düşlerde yaşanan özgürlüğü ve büyüme serüvenini onları hiç küçümsemeden anlatan Mavisel Yener, elli üç kitaplık yazarlık serüveninden süzdüklerini anlattı bize.

Mavisel Yener, elli üç kitaplık külliyatıyla çocuk ve gençlik edebiyatının duayenlerinden biri. Düşlerle, masallarla ördüğü öyküleri alabildiğine özgür; kalemi her daim kalıplaşmış sınırların ötesini işaret eden bir yazar. Üstelik kitaplarını çocuklara yazmasına rağmen, öykülerinde çocuklara da yetişkinlere de eşit mesafede durabiliyor. Onun eserlerinde, çocuklar çocukluklarından ötürü, yetişkinler ya da ebeveynler de otoriteleri vurgulanarak kayırılmıyor. Yener’in öykülerinde ne yetişkinler her şeyin doğrusunu bilen birer bilge, ne çocuklar kusursuz birer küçük insan. Mavisel Yener’le elli üç kitaplık bu serüvenini, kitaplarını ve elbette çocukları konuştuk.

 

Yazmaya nasıl başladınız?

Aslında klasiktir, çocukken yazmaya başladım denir, ama ben bunu yazarlık olarak algılamıyorum açıkçası. Kitaplara olan yakınlık gibi düşünelim onu. Ciddi ciddi yazmaya başlamam daha geç yaşlarımda oldu. 22 yıl önce yarışmalara katılmaya başladım. Bir gazete vardı, Gazete Ege. İzmir’de yayımlanıyordu. “Gazete Ege’de çocuk sayfasını hazırlar mısın,” dediler. Bir yandan diş hekimliği yapıyordum. Gazetenin çocuk sayfasını hazırlamaya başladım. Yani önce gazete, dergi ve yarışmalar geldi. Ödül almıştım, ama yayımlanmış kitabım yoktu. Yayınevi ve editörden gelen teklifle ilk kitabım Mavi Elma’yı yazdım. Aslında bu doğru bir yol. Önce dergilerde, gazetede,  yarışmalarda deneyim kazanmak benim donanımımı artırdı.
Çocukluğunuzda duyduğunuz yazma arzusundan, o günlerdeki yazar olma isteğinizden, hevesinizden söz eder misiniz?

Jules Verne’in Dünya’dan Ay’a Yolculuk kitabı vardır. Sekiz yaşımdayken, oradan Jules Verne’in adını silmişim, tükenmez kalemle Mavisel yazmışım. Yani bu kitabı ben yazdım anlamında. İyi bir okurdum çocukken ve yazmaya da hevesliydim.

Siz çocukluğunuzda kimleri okurdunuz? Kimleri okuyup, ben de yazar olsam, derdiniz?

 

Yerli yazarlardan, Kemalettin Tuğcu ve şiiri bana sevdiren Fazıl Hüsnü Dağlarca. Yabancı yazarlardan da Jules Verne hayranıydım. Çocuk klasiklerini severek okurdum tabii. Alice Harikalar Diyarı’ndaki Alice bendim!

Bir çocuk kitapları yazarı olarak, anne olmak hayatınızı ve edebiyatınızı nasıl etkiledi?

Mutlaka etkisi var, çünkü çocukları daha iyi tanıyorsunuz, daha iyi gözlemleyebiliyorsunuz. Ama şunu da unutmamak gerekir; ben diş hekimiyim ve diş hekimliği yaparken çoğunlukla çocuklarla çalıştım. Üniversiteden bu yana ağırlıklı olarak çocuk hastaları tedavi ettim. Çocuk yazarlığı, eğer çocukları anlamayı ve gözlemlemeyi gerektiriyorsa kendi çocuklarımın yanı sıra hastalarımdan da çok şey öğrenmişimdir. Kendi çocuğunuz olduğu zaman, kaç çocuğunuz varsa o kadar tip biliyorsunuz ama hekimlik yaparken çok farklı sosyo-ekonomik çevrelerden çok farklı çocuklar tanıyabiliyorsunuz.

Sizin yetişkinler için de bir öykü kitabınız var: Derin Yırtmaç. Bu kitabın serüveni nedir? Çocuk kitaplarınız arasında tek başına bir inci gibi duruyor çünkü.

O öyküler yavaş yavaş, zaman içinde yazıldı. Ben çocuklara yazmayı seviyorum, acaba yetişkinlere yazmayı da seviyor muyum diye denedim kendimi bir bakıma. O öykülerin çoğu ödüllü öykülerdir. Edebi anlamda da kendimi denemek istedim, bakalım yetişkin edebiyatında ne kadar ne yapabiliyorum diye.

Çocuklardan aldığınız tepkilerin sizin için çok önemli olduğuna değindiniz. Çocuklardan nasıl tepkiler alıyorsunuz, karşılaşmalarınız nasıl oluyor?

Örneğin Mavi Zamanlar’ı çok sevdi çocuklar. Ardından Dolunay Dedektifleri geldi, o seriyi de çok sevdiler. Bana hep şunu söylüyorlar: “Türk yazarların böyle şeyler yazabileceğini biz tahmin etmiyorduk.” Ama artık Türkiye’de de böyle kitaplar üreten yazarlar var, özellikle son yıllarda. Mavi Zamanlar’ın ardından, kazı alanında geçen, hatta Allianoi’de geçen çocuk kitapları yazıldı. Çocuklar söyledikleriyle beni yüreklendiriyorlar açıkçası. Pek çok ödülüm var. Bazen soruyorlar, sizi en çok hangi ödül heyecanlandırdı diye, tabii bütün ödüller heyecanlandırır ve mutlu eder. Ama benim evde kocaman bir dosyam var, o dosyanın içinde çocukların bana yazdığı mektuplar var. İşte o mektuplar benim için en değerli ödül.

Edebiyatınızda masalsılık ve mizah, baskın unsurlar olarak göze çarpıyor…

 

Masallarda ikincil bir dünya yaratmayı seviyorum. Fantastik yazmak da bana heyecan veriyor. Neden derseniz, ben özgürlüğüme çok düşkün biriyim. Masallarda buluyorum ben özgürlüğü. Masallarda her şey mümkün. Herhalde özgürlüğü çok sevdiğim için masalları çok seviyorum.

Mekânların da öykülerinizde özel bir yeri olduğunu görüyoruz. Mavi Zamanlar’da Allianoi bunun en güzel örneklerinden biri. Sizin için kurguda mekânın önemi nedir?

Mekânlar, mimari beni çok etkiliyor. Mekân kurgusu güçlü olmadığında, yazdıklarım çıplak kalmış, yavan olmuş gibi hissediyorum. Kararlarımıza, seçimlerimize, eylemlerimize yön verir mekânlar; ben de etkilendiğim mekânlara öykü/roman karakterlerimi getiriyorum. Anlattığım mekânlar gerçek mekânlar olduğunda ona bazı düşsel öğeler de ekliyorum. Ama çocuklar o düşsel öğelerin gerçek olduğunu düşünüp bazen gidip onları aramaya kalkışıyorlar. Örneğin, Mavi Zamanlar’ı okuyan çocukların çoğu gitti Allianoi’ye. O gizli geçidi aradılar hepsi.

Sizin Aytül Akal ile yaptığınız çok ilginç bir çalışma, birlikte kaleme aldığınız şiir kitaplarınız var. Bu çalışmadan biraz söz eder misiniz? Biraz sıradışı bir çalışma bu.

Ay şiirlerimi topladığım bir şiir kitabı çalışması yapıyordum. Bu şiirleri yayınevinden önce Aytül Hanım’a gönderdim fikrini almak için. “Bu şiirleri çoğaltmalısınız, bir kitap bütünlüğü için az bu şiirler,” dedi. Ben de, “Az olsun, bu kadar ay şiiri yazılıyor,”dedim. “Öyle mi,” deyip bana kendi yazdığı bir şiiri gönderdi. Çok etkileyici bir şiirdi. Sonra onun şiirinden etkilenip ben de bir şiir yazdım ve Aytül Hanım’a gönderdim. Böylece şiirleşmeye başladık. Bu bir şiir oyununa dönüştü, ama aklımızda bir kitap yapmak hiç yoktu. Sonra baktık ki çoğalmış bu şiirler ve Mavi Ay kitabı Uçanbalık Yayınları’ndan çıktı. Sonrasında da devamı geldi, çünkü biz birlikte çalışmaktan çok zevk aldık.

Okullarda çocuklarla söyleşilerimizde de şunu söylüyoruz hep; sevdiğiniz biriyle, arkadaşınızla bir şeyler üretmenin zevki, keyfi başkadır. Tek başınıza üretirsiniz, çalışırsınız, ama beraber üretmenin keyfi çok başkadır, bunu deneyin diyoruz. Bizim o kitaplarımızdan sonra, “Biz birlikte şiir yazdık, birlikte öykü yazdık,” diyerek yazdıklarını bize gönderen çocuklar oldu. Ortak çalışmamızın çocuklara şöyle bir iletisi de oldu: Arkadaşlarınızla birlikte güzel şeyler üretebilirsiniz.

Burada Mustafa Delioğlu’nu unutmamak gerek. Onun çizimleriyle, iki sanatçının değil, üç sanatçının el ele vererek ürettiği kitaplar oldu onlar. Ressamla ruh birliği kurduk sanki.

İyi Kitap’ı takip ediyor musunuz?

İyi takipçisiyim…

İyi Kitap’ın çok önemli bir misyonu olduğunu düşünüyorum açıkçası. Okullara gidiyorum, Türkiye’nin her yanını geziyorum. Aklınıza gelmeyecek köşelerdeki okulların kütüphanelerinde bile masaların üzerinde İyi Kitap’ı görüyorum. Gerçekten kutluyorum bunun için sizi. Özellikle de öğretmen için çok önemli bir kaynak olduğunu düşünüyorum.

* İyi Kitap, Mart 2011 sayısında yayımlanmıştır.